بررسی میزان تاثیر شن بازی درمانی ،در درمان کودکان پیش فعال سنین 5 تا 7 سال
- نويسنده : فرزین ریحانی
- بازديد : [۴۹] مشاهده
- دسته بندي : دسته: علوم انسانی ,
![]() بررسی میزان تاثیر شن بازی درمانی ،در درمان کودکان پیش فعال سنین 5 تا 7 سال استان تهران-تعداد صفحات 181 صپایان نامه و تحقیق در مورد بررسی میزان تاثیر شن بازی درمانی ،در درمان کودکان پیش فعال سنین 5 تا 7 سال استان تهران-تعداد صفحات 181 ص استاد: چکیده پژوهش به بررسی میزان تأثیر شن بازی درمانی در درمان کودکان بیش فعال 7-5 سال استان تهران پرداخته است. برای تشخیص کودکان بیش فعال از پرسشنامه کانرز استفاده شده و همینطور از سینی شن بعنوان ابزار استفاده شد. ازآنجائیکه آزمودنیها دردو گروه آزمایش و کنترل قرار داشتند گروه آزمایشی مورد درمان قرارگرفتند اما گروه کنترل که از شیوهی آموزش مهد کودک استفاده کرده بودند با افزایش بیش فعالی روبرو شدیم که در این پژوهش شیوهی آموزشی مهد کودکها مورد انتقاد قرار گرفت. فصل اول .................................... 1 مقدمه....................................... 2 بیان مسئله ................................. 5 ضرورت و هدف پژوهش .......................... 7 فرضیهی پژوهش ............................... 9 سوال پژوهش ................................. 9 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها............... 9 فصل دوم .................................... 11 اختلال مربوط به کمبود توجه (بیش فعالی)....... 12 نشانه های کمبود توجه – بیش فعالی درکودکان .. 12 عوامل مؤثر در بروز بیماری .................. 21 شیوع ....................................... 25 بیش فعالی و رابطه آن با جنسیت .............. 26 سبب شناسی .................................. 27 خصوصیات بالینی (ADHD)....................... 28 درمان ...................................... 30 دارو درمانی ................................ 31 رفتار درمانی ............................... 34 روشهای عامل سنتی ........................... 34 بازی چیست؟.................................. 36 عوامل مؤثر در بازی ......................... 37 تأثیر جنس .................................. 37 تأثیر هوش .................................. 38 تأثیر سن ................................... 39 تأثیر محیط ................................. 39 بازی واهمیت آن ............................. 40 ارزشهای بازی ............................... 41 انواع بازی از دیدگاه پیاژه ................. 43 بازی تمرینی ................................ 43 انواع بازیهای تمرینی ....................... 45 بازی نمادین ................................ 46 مراحل بازیهای نمادین ....................... 47 انواع بازیهای نمادین ....................... 48 بازی با قاعده .............................. 51 نظریه های مربوط به بازی .................... 52 نظریهی انرژی اضافی یا مازاد................. 52 نظریهی پیش تمرین ........................... 53 نظریهی استراحت و رفع خستگی ................. 53 نظریهی تکرار فعالیتهای اجدادی .............. 54 نظریهی تکرار فعالیتهای غریزی ............... 55 نظریهی جبران ............................... 55 نظریهی اصل لذت ............................. 56 کاتارسیس ................................... 56 دیدگاه دکرولی درمورد بازی .................. 57 دیدگاه فروبل ............................... 58 دیدگاه ژان شاتو ............................ 58 دیدگاه پرز ................................. 59 دیدگاه اشترن ............................... 60 دیدگاه شارلوت بوهلر ........................ 60 دیدگاه هارلوک .............................. 61 دیدگاه اسپادگ .............................. 62 طبقه بندی پارتن براساس میزان درگیری اجتماعی 64 طبقه بندی لوون فلد ......................... 66 بازیها از نظر اجرا ......................... 66 اسباب بازی ................................. 68 ویژگی های اسباب بازی ....................... 69 انواع اسباب بازی ........................... 70 ارزش درمانی بازی ........................... 76 بازی درمانی چیست؟........................... 77 بازی درمانی از نظر روش شناختی موضوع ........ 78 انشعاب بازی درمانی براساس نظریه روانکاوی ... 79 بازی درمانی فعال ........................... 79 بازی درمانی غیرفعال ........................ 80 بازی درمانی گروهی .......................... 81 مفاهیم و نظریه های بازی در قرن بیستم ....... 82 اتاق بازی درمانی ........................... 90 شن بازی درمانی و تاریخچه آن ................ 91 اهمیت شن در تکنیک دنیا ..................... 99 گسترهی نظریه کاف درشن بازی ................. 104 فرآیند بهبودبخشی و درمان شن بازی ........... 106 قدرت درمانی شن بازی از دیدگاه یونگ ......... 108 تعبیر وتفسیر با تأخیر ...................... 110 از رمز درآوردن سینی های شن ................. 113 کودک از بازی با شن چه چیزهایی یاد می گیرد؟.. 115 مراحل رشدی پیاژه در شن بازی کودکان ......... 119 مروری بر تحقیقات انجام شده ................. 125 فصل سوم .................................... 136 مقدمه ...................................... 137 جامعه آماری ................................ 137 نمونه وروش نمونه گیری ...................... 137 ابزار پژوهش................................. 138 مقیاس درجه بندی معلم کانرز ................. 139 روش آماری .................................. 140 روش اجرا.................................... 140 مشاهدات بالینی ............................. 141 فصل چهارم .................................. 143 فرضیه ی پژوهش .............................. 144 جداول ...................................... 144 نمودار ..................................... 147 فصل پنجم ................................... 148 بحث و نتیجه گیری ........................... 149 لزوم آموزش والدین و آموزگاران .............. 151 درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی (ADHD) با رویکرد شناختی – رفتاری ..................... 152 انتقادات ................................... 161 پیشنهادات .................................. 162 پیوست....................................... 164 منابع ...................................... 167 |